Soki w zdrowym odżywianiu i na diecie – tak czy nie?

Wiele z nas zastanawia się czy będąc na diecie odchudzającej lub po prostu dbając o zdrowe odżywianie powinnyśmy pić soki. Jeżeli tak to jakie? Czy te ze sklepu są gorsze od tych wyciskanych w domu? Zapewne większość w ogóle wykreśla „sklepowe soki” z diety, bo przecież krąży powszechne przekonanie, że są „napchane cukrem”, pełne różnych niezdrowych substancji konserwujących itp.

Pytanie tylko, czy te wszystkie przekonania są prawdziwe.. ?

Jak się okazuje wcale nie, ponieważ nawet prawo polskie mówi, że do soków owocowych lub 100% warzywnych nie można dodawać żadnych substancji słodzących ani cukrów. Lepiej! Nie można do nich dodawać także substancji konserwujących, sztucznych aromatów i barwników. Jak więc widać – soki zakupione w sklepie, czy to w butelce plastikowej, szklanej czy w kartonie są zdrowe i jak najbardziej wartościowe. To gwarantuje nam choćby prawo. Tak samo jak to, że soki muszą zachować takie właściwości jak standardowy  sok tego rodzaju wyciśnięty przez Ciebie w domu.

Pozostaje mi jeszcze rozwiać wątpliwość – czy pasteryzacja przypadkiem nie zabija w sokach wszystkiego co dobre i wartościowe. A tu najpierw trzeba zdać sobie sprawę z tego czym właściwie jest pasteryzacja, na czym polega i czemu ma służyć.

Sam proces polega na szybkim podgrzaniu, a następnie schłodzeniu soku. Dziś używa się do tego nowoczesnych rozwiązań technologicznych – więc ewentualna utrata składników wartościowych jak witaminy jest ograniczona do minimum. Pasteryzacja soków jest po to, żebyś dłużej mogła/mógł cieszyć się smakiem i świeżością produktu. Choć i tak większość soków na opakowaniu ma napisany komunikat o tym, że należy po otwarciu spożyć w ciągu 24 – max 48 godzin.

Ja sama bardzo długo żyłam w błędnym przekonaniu, że jeżeli jestem na diecie czy też zwyczajnie dbam o swoją codzienną zdrową dietę, to sok mogę wypić ewentualnie świeżo wyciskany, bo wszystkie inne to nie wiadomo jakie zło. Błąd. Oczywiście – zawsze najlepsze jest świeże i z ogródka domowego. Ale soki ‚sklepowe’ też są zdrowe i zawierają witaminy. Szkoda wykreślać je z codziennej diety.

Szklanka soku może stanowić dla nas jedną z 5-ciu dziennych zalecanych porcji warzyw czy owoców. Dużo prawda?
Poza tym umówmy się – do zdrowego stylu życia też trzeba podchodzić z głową. Wszystko z umiarem 🙂

Nie mamy nic przeciwko połykaniu mnóstwa suplementów, ale sok w kartonie to dla nas coś niewłaściwego. A może warto to zmienić ? Nie mam nic przeciwko suplementom. Wiem, że nie zawsze tryb życia pozwala bez przerwy zjadać tylko pełnowartościowe posiłki i czasem warto uzupełnić niedobory witamin właśnie suplementami, ale jeżeli masz możliwość dostarczenia sobie niezbędnych składników wypijając codziennie szklankę soku – wypij ją! Na zdrowie!

Mam nadzieję, że tym wpisem uspokoiłam co niektórych miłośników soków, którzy odmawiali ich sobie w imię zdrowej diety.
To co, jakie soki lubicie najbardziej?

Start typing and press Enter to search