Dziś stres jest nieodłącznym elementem życia chyba każdego człowieka na świecie. Coś tam o tym wiem, bo od jakiegoś czasu niemal bez przerwy, gdzieś z tyłu głowy czuję napięcie. Jak jeszcze się objawia? Zmęczeniem organizmu, osłabieniem, sennością . To osłabienie jest chyba najgorsze, bo łatwo łapiemy przez to infekcje, zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym. Bywa, że stres jest motywatorem, napędza do działania i pozwala „spiąć tyłek” i iść przed siebie, jednak w zbyt dużym natężeniu może niszczyć. Ale od początku.. powiedzmy sobie najpierw czym ten cały stres właściwie jest ?

Otóż jest to coś jak najbardziej naturalnego i wcale nie musi szkodzić. To reakcja naszego organizmu, która pojawia się gdy napotykamy przeszkody, bariery, blokady. To mobilizacja całkowicie niezależna od tego czy doznania na jakie reagujemy są pozytywne, czy też negatywne. Stres powstaje z powodu bodźców zewnętrznych dlatego nie możemy go kontrolować, jednak reakcję na niego jak najbardziej możemy w sobie wykształcić.

Sposobów na radzenie sobie ze stresem i nerwami związanymi z codziennym życiem i mnóstwem sytuacji jakie nas spotykają jest multum. Dziś postanowiłam wybrać kilka tych, które mi na co dzień pozwalają się wyluzować, uspokoić i nabrać dystansu.

  1. Wdech – wydech.
    Brzmi banalnie, ale w sytuacjach kryzysowych, kiedy nagle coś wyprowadza mnie z równowagi i czuję, że wszystkie mięśnie spinają mi się w okolicach karku, zamykam oczy i uspokajam oddech. To taka chwila przerwy, która pomaga znaleźć dystans, uspokoić nerwy, rozjaśnić myśli.
  2.  Aktywność fizyczna.
    Stare i znane, ale niedoceniane rozwiązanie. Przecież każdy dzień, czy to w pracy czy w domu, czy jakichkolwiek innych okolicznościach może wywołać stres – takie czasy. Dlatego sport się sprawdza. To taki nanerwowy środek do codziennego użytku. Podczas wysiłku fizycznego, choćby biegania, można oczyścić umysł. Poza tym, już sam fakt takiego zmęczenia fizycznego, daje odpocząć głowie. Wybierz więc coś co sprawia Ci przyjemność,le wymaga zaangażowania fizycznego, co porządnie Cie zmęczy i uodpornij się na nerwy !
  3.  Kubek melisy.
    Tak jak jestem ogromną przeciwniczką łykania jakichś tabsów – cud na nerwy, tak kubek melisy faktycznie może ukoić nerwy. Czasem po takim ciężkim i wymagającym dniu trudno jest spokojnie zasnąć, bo w głowie kotłują się miliony myśli i mimowolnie wracasz do emocji, które rozstroiły Cię w ciągu dnia. Wówczas taki kubek gorącej herbaty pomoże Ci w rozluźnieniu i zrelaksowaniu, by sen przyszedł szybko. A wiemy przecież, że właśnie sen pomaga nam odciąć się od rzeczywistości i dać odpoczynek jakiego potrzebujemy. Dlatego kolejny czynnik o który warto zadbać, to jakość Twojego snu. Niech to będzie czas wyciszenia i skutecznego relaksu. Nie objadaj się zanim pójdziesz spać, ale też nie idź głodny. Przewietrz sypialnię wieczorem. Zadbaj o ciszę i ciemność w pokoju. Rano wstań wypoczęty i zacznij dzień z nową energią !
  4. Śmiech do oporu !
    Nie od dziś wiadomo, że śmiech to zdrowie. Ale jest to także skuteczny sposób na rozładowanie napięcia spowodowanego stresem. Dlatego szukaj okazji do tego by się śmiać ! Pomyśl, co wywołuje u Ciebie śmiech. Spotkania z przyjaciółmi, czytanie kawałów, oglądanie kabaretów – cokolwiek. I wracaj do tego zawsze gdy tylko poczujesz taką potrzebę.
  5. Nie roztrząsaj.
    Czasem bez sensu rozpamiętujemy trudne chwile. I zamiast pozbyć się negatywnych emocji, wciąż podsycamy je i pielęgnujemy. Prawda jest taka – i trzeba to przyznać – nie zawsze mamy wpływ na to co nas spotyka. Czasem możemy tylko zareagować w odpowiedni sposób. Życie potrafi zaskoczyć. Ale można wypracować w sobie dobre mechanizmy. Pierwszy krok, to nauczenie się nieroztrząsania tego co było. Nie wywoływania złych emocji ponownie, bo to tylko nam zaszkodzi i nie pozwoli pójść dalej. No bo na logikę, jeżeli pół nocy myślami męczysz jakiś stresujący Cię problem, rano wstaniesz zmęczona, spięta i już na starcie nie dasz nowemu dniu pozytywnie Cię zaskoczyć i stać się lepszym niż poprzedni.

    To są moje sposoby na skołatane nerwy. Jeżeli masz pomysł jak inaczej pokonać stres, podziel się tym!

Recommended Posts